Veelgestelde vragen

Op deze pagina vind je veelgestelde vragen door onze klanten met antwoorden van onze specialisten. Staat er een vraag niet tussen? Stel hem aan ons en we helpen je graag verder!

Veelgestelde vragen over sim only abonnementen

Waarom ben ik met simonly voordeliger uit?

Je betaalt soms tientallen euro’s per maand minder met een sim only abonnement. Dit komt doordat je geen gratis smartphone cadeau krijgt bij een nieuw abonnement.

Een “gratis” smartphone is vaak helemaal niet zo gratis als je zou denken. Je betaalt namelijk in twee jaar tijd de telefoon aan de provider twee keer terug. Sinds 2017 is een abonnement met smartphone ook officieel een krediet op afbetaling.

Met een simonly abonnement betaal je alleen voor het gebruik van het netwerk en ben je dus voordeliger uit.

Kan ik mijn eigen nummer behouden met een simonly abonnement?

Ja je kan je eigen nummer behouden met een simonly abonnement mits je oude abonnement afloopt. In de laatste maand van je abonnement dien je een simonly abonnement af te sluiten en aan te geven dat je wilt overstappen met nummerbehoud.

Uiteraard dient je nieuwe provider deze service wel aan te bieden om hiervoor in aanmerking te komen. Gelukkig bieden de meeste simonly providers deze service aan.

Kan ik 4G krijgen met een simonly abonnement?

Een simonly abonnement is in principe hetzelfde als een normaal telefoon abonnement alleen zonder een gratis telefoon.

Tegenwoordig is 4G standaard: Mocht je telefoon en je nieuwe provider 4G ondersteunen dan kan je een abonnement afsluiten met 4G. Soms dien je hiervoor wel extra te betalen. Let hier dus goed op!

Wat is het opzegtermijn van mijn huidige abonnement?

De gemiddelde looptijd van een telefoon abonnement is 1 tot 2 jaar. Bij de meeste providers is er een opzegtermijn van één maand mits anders is vastgelegd. Als de looptijd voorbij is mag de provider je abonnement telkens één maand stilzwijgend verlengen.

Je kan dus na de looptijd nog steeds binnen één maand van je abonnement af.

Wat zijn de aansluitkosten van een simonly?

De aansluitkosten van een simonly abonnement zijn per provider verschillend. Soms is er een actie waarbij je geen aansluitkosten betaalt, maar meestal betaal je een klein bedrag voor de aansluiting. Gemiddeld betaal je tussen de € 10 en € 20 voor de aansluitkosten van je nieuwe abonnement.

Heb ik een bedenktijd?

In Nederland is de bedenktijd van een simonly abonnement wettelijk vastgesteld. Je hebt hierdoor bij het afsluiten van een abonnement standaard 14 dagen bedenktijd. Na deze 14 dagen zit je één of twee jaar aan het abonnement vast afhankelijk van wat je hebt afgesloten.

Is onbeperkt internet ook echt onbeperkt?

Het antwoord op deze vraag is eigenlijk zowel ja als nee. Ja het is onbeperkt alleen tot een bepaalde snelheid. Stel je hebt 4G internet met 1GB databundel en onbeperkt internet.

Als je databundel van 1 GB op is dan wordt je snelheid verlaagt naar een zeer lage snelheid. Hierdoor betaal je geen buiten de bundelkosten, maar is je internet net snel genoeg om Whatsapp berichten te versturen. Een filmpje of foto’s kijken zit er niet meer in met een verlaagde internet snelheid.

Hoe lang duurt het voordat ik gebruik kan maken van mijn simonly abonnement?

Als je vandaag een abonnement aansluit dan kan je soms al binnen één a twee werkdagen aan de slag. De nummers liggen standaard klaar en worden na je bestelling direct verzonden.

De levertijd is vervolgens een beetje afhankelijk van de dag dat je een bestelling plaatst. Maar meestal gaat je abonnement al binnen twee werkdagen in en ben je weer bereikbaar.

Hoe ontvang ik mijn simkaart?

Na het plaatsen van je bestelling wordt je simkaart thuis bezorgt met de post. Vaak dient de kaart wel nog online geactiveerd te worden. Sommige providers sturen iemand langs voor de identificatie. Dit wordt van te voren aangegeven zodat je thuis bent als de simkaart bezorgd wordt.

Wordt mijn simonly abonnement stilzwijgend verlengd?

Sinds een nieuwe wetgeving is het stilzwijgend verlengen van een abonnement streng aangepakt. Tegenwoordig heb je één maand opzegtermijn. Ben je vergeten op te zeggen? Dan wordt je simonly abonnement één maand stilzwijgend verlengd.

Dit gaat net zo lang door totdat je het abonnement hebt opgezegd. Een provider mag dus niet met opnieuw twee jaar verlengen zoals dit vroeger wel kon.

Kan ik een toestel leasen met een simonly abonnement?

Nieuw onder de simonly abonnementen is toestel lease. Hierbij sluit je een abonnement af en lease je voor 1 of 2 jaar een toestel. Dit is mogelijk bij een beperkt aantal providers. Telfort, KPN en Hi staan bijvoorbeeld open voor toestel lease bij een simonly abonnement.

Moet ik zelf in het bezit zijn van een simlock vrij toestel?

Ja het is noodzakelijk om zelf een toestel te regelen die simlock vrij is. Het is anders niet mogelijk om je toestel te gebruiken in combinatie met een sim only abonnement.

Waarom werken sommige providers op hetzelfde netwerk?

Telfort werkt met een KPN netwerk en Ben werkt weer met T-mobile. Dit zijn providers die geen eigen netwerk hebben. Ze betalen daarom geld aan KPN of T-mobile om gebruik te maken van hun netwerk.

Sommige bedrijven werken op hetzelfde netwerk omdat het zusterbedrijven zijn. Hi en KPN zijn bijvoorbeeld beide hetzelfde bedrijf alleen opereren ze onder een andere naam.